Wanneer je een rondje door Delft maakt, kom je genoeg gekke verkeersborden tegen. Borden die elkaar tegenspreken, of borden die iets aangeven wat je toch al weet. Door deze overdaad aan informatie wordt de Binnenstad juist onveiliger voor verkeer doordat ze weggebruikers afleiden. STIP heeft daarom in oktober 2011 de wethouder uitgedaagd om alle onnodige borden uit de Binnenstad weg te halen. In een eerste inventarisatie heeft de gemeente van slechts een handjevol borden afstand gedaan. De uitdaging bleef dus staan, en STIP kijkt uit naar het nieuwe verkeersbordenbeleid.
Borden zijn een flinke investering, startend bij €100,- per stuk. Naast de aanschaf betaalt de Gemeente per jaar daarnaast ongeveer 100.000 euro om die 8000 borden heel, en sticker- en graffitivrij te houden, en om gestolen borden te vervangen.
Welke borden zouden er dan zomaar weg kunnen?
Een goed voorbeeld zijn de borden bij de pollers, aan het begin van de autoluwe Binnenstad. Er hangen er nu steeds vier, terwijl het ook goed met één af kan. Dit enkele bord is sinds juli 2012 officieel, en hangt al overal in Den Haag. Door de overdaad aan informatie van de vier borden, heeft de automobilist in Delft ook eigenlijk niets aan de vier huidige borden.
Dit bord is er maar één, en daarmee veel duidelijker.
Maar vaak kan er nog beter geen enkel bord staan. We denken hierin langs de lijnen van ‘Shared Space’: wanneer er minder verkeerstekens hangen, letten weggebruikers automatisch meer op. En dat geldt zeker voor de Binnenstad, waar het verkeer nu eigenlijk ook al zo werkt. Weggebruikers in de Binnenstad begeven zich heel alert door het verkeer, en geven elkaar de ruimte. De enige regel die enigszins heerst, is dat rechts voorrang heeft. Vanuit de ‘Shared Space’- gedachte heeft de gemeente Oudekerk bijvoorbeeld maar liefst 310 van 500 borden in de Binnenstad weg kunnen halen.
De komende jaren gaat de Gemeente met een budget van 750.000 euro de Binnenstad een flinke impuls geven. Verkeersborden is een terrein waar nog een flinke verbeterslag te halen valt én waar een mogelijke bezuiniging ligt. STIP kijkt uit naar het nieuwe Delftse verkeersbordenbeleid en ziet er volop de kans voor een Binnenstad met zowel een verbeterde veiligheid als verhoogde beeldkwaliteit.