Communicatieafspraken in de zorg

In de raad van 18 december is de STIP-motie 'Communicatie bij Calamiteiten' aangenomen. Onder andere naar aanleiding van die motie is een communicatieprotocol opgesteld door de gemeente waar zorgaanbieders zich aan committeren.

Communicatieafspraken in de zorg

Sinds 1 januari zijn gemeenten verantwoordelijk voor een groot deel van de zorg. Om die overgang goed te laten plaatsvinden zijn veel nieuwe afspraken en samenwerkingen nodig. Het communicatieprotocol zorgt binnen deze nieuwe samenwerkingen voor heldere afspraken over communicatie in geval van een calamiteit. In het protocol is vastgelegd dat een kernteam de verantwoordelijkheid neemt voor de communicatie. Zorgaanbieders, gemeenten en andere betrokkenen stemmen hun communicatie af met dit kernteam. Dit zorgt voor een eenduidige boodschap naar buiten.

STIP heeft de motie ingediend omdat een goede communicatie bij calamiteiten in het belang van zowel de gemeente, als zorgaanbieders, als de cliënten is. Hiermee wordt voorkomen dat er door verkeerde of verschillende communicatie extra schade wordt aangericht, bijvoorbeeld binnen een gezin. Daarom is STIP erg blij dat er nu duidelijke afspraken liggen die zorgen voor heldere communicatielijnen in het geval van een calamiteit.

Door: Dorris Derksen