Om fietsenmikado’s te voorkomen wil STIP voldoende fietsenstallingen op een reële loopafstand van de perrons, ook tijdens de bouwwerkzaamheden met betrekking tot de Spoorzone. Het is een automatisme om je fiets zo dicht mogelijk bij het perron neer te zetten, uiteraard bij voorkeur in de rekken en vastgeketend met een hangslot. Er zijn inmiddels op allerlei plekken en plekjes in het stationsgebied bijna 600 extra fietsenstallingen bijgeplaatst.
Om een veilig, bereikbaar en leefbaar stationsgebeid te realiseren wordt er daarnaast ingezet op handhaving: vandaag start de dagelijkse handhaving op gevaarlijk en fout geplaatste fietsen. Gevaarlijk en fout geplaatste fietsen worden verplaatst naar fietsenrekken bij de parkeerplaats aan het Nijverheidsplein. De gemeente geeft aan dat het juridisch allemaal mag, STIP heeft daar vraagtekens bij. Algemeen geldt dat de gemeente de fietseigenaar eerst in de gelegenheid moet stellen om de overtreding ongedaan te maken, voordat men de fiets mag verwijderen. Daarvoor moet de gemeente een label bevestigen aan de fiets waarin staat dat de fiets weggesleept wordt als de eigenaar hem binnen een bepaalde periode niet zelf weghaalt.
Alleen als de fiets gevaarlijk geplaatst staat, mag de fiets direct weggehaald worden. Dáár is STIP het volledig mee eens. Gevaarlijk geplaatste fietsen blokkeren de stoep voor voetgangers en mensen die slecht ter been zijn en zorgen voor verkeersonveiligheid.
Voor alle treinreizigers die met de fiets komen: plaats je fiets in de rekken, binnen de witte lijnen. Anders loop je het risico dat je fiets wordt weggehaald. STIP stelt voor om voor deze gedupeerden het toeristentreintje in te zetten, zodat zij hun ‘foute fiets’ kunnen ophalen bij het Nijverheidsplein.