STIP niet voor aanstellen registercontroleur

In mei 2012 besloot de Delftse gemeenteraad te blijven inzetten op het verminderen van fietsendiefstal. STIP was het hier volledig mee eens. Inmiddels is duidelijk hoe we dat gaan doen. Eén van de methoden die ingezet wordt, is het instellen van een zogenaamde registercontroleur. STIP kan zich hier niet in vinden, en dat hebben uitgesproken in de gemeenteraad van december. We hebben hier echter geen bijval op gekregen van andere partijen.

STIP niet voor aanstellen registercontroleur

Veel van de methoden die gebruikt gaan worden stemmen wij mee in. Zo worden de drie gemeentelijke bewaakte fietsenstallingen gratis, starten we een promotiecampagne en gaan we meer fietsen graveren. Bijna de helft van het budget wordt echter ingezet voor een methode waar we het niet mee eens zijn, een registercontroleur.

Wat is het?
De registercontroleur gaat langs bij fietsenwinkels in Delft. Deze winkels horen bij wet een register bij te houden van de herkomst van hun ingekochte tweedehands fietsen. De registercontroleur gaat controleren of zij dit register op orde hebben.

Waarom is STIP tegen?
- De gemeente heeft slechts budget voor een éénjarige aanpak. De registercontroleur zal niet tegen de handelaren kunnen zeggen dat de controle het volgende jaar herhaald wordt. Dit maakt dat zij, mochten ze toch kwaad willen, daar simpelweg een jaartje mee moeten wachten. Dit is volgens STIP geen duurzame besteding van geld.
- Fietsenhandelaren hebben veel kennis van de fietsenbranche. Delft zou juist de hulp moeten inschakelen van deze kenners. Omdat de prijs van gestolen fietsen vaak laag ligt, hebben de ondernemers veel belang bij het stoppen van de zwarte handel. Komt er echter een ambtenaar langs om hun boeken te controleren, zou hun bereidheid daartoe kunnen afnemen.

- Om af te sluiten zet STIP vraagtekens bij hoe efficiënt dit deel van de totale aanpak zal zijn. Wanneer er door dieven busjes volgeladen worden met losstaande fietsen, kunnen deze gemakkelijk buiten Delft gebracht worden. Volgens STIP is het dus veel efficiënter om ervoor te zorgen dat ze in de eerste plaats niet gestolen worden, door bijvoorbeeld extra stallingen te plaatsten op ‘fietsendiefstalhotspots’.