Minister Donner in de Universiteitsbibliotheek

Donderdag 17 november is minister Donner van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties naar Delft gekomen om het Landelijk Actieplan Studentenhuisvesting te ondertekenen. Het plan voor een Landelijke Actieplan is een jaar geleden ontstaan bij een ontmoeting tussen Kences, VSNU en de gemeente Delft, waarin is aangeven dat studentenhuisvesting heel belangrijk is voor de kenniseconomie in Nederland en niet zo maar een Delfts probleem is. De minister heeft daarentegen altijd volgehouden dat studentenhuisvesting wel een lokaal probleem is, maar in het Actieplan erkent hij het alsnog als kernwaarde voor de landelijke kenniseconomie en zet het probleem daarmee op de nationale agenda.

Delft heeft nog altijd een groot tekort aan studentenhuisvesting. Voor de nieuwe toren aan Balthasar van der Polweg hebben zich meer dan 2000 studenten ingeschreven voor ongeveer 400 kamers. De studentenpopulatie in Delft is de afgelopen jaren sterk gegroeid en de verwachting is dat met de huidige populariteit van technische opleidingen deze groei zich voorlopig nog wel even doorzet. Het college heeft daarom, met Pieter Guldemond als wethouder studentenhuisvesting, in de periode 2011-2014 de ambitie maar liefst 2200 woningen te realiseren, maar daar moeten wel ontwikkelaars en huisvesters voor gevonden worden die willen bouwen.

Een aantal bouwkaders staat ontwikkelaars momenteel meer in de weg dan nodig zou moeten zijn.. Het Landelijk Actieplan doet een aantal voorstellen voor hervorming. Zo is de minimale kamergrootte voor een zelfstandige studentenwoning 24 m2. Gevolg is dat een woning duur is om te bouwen en dus om te huren. Veel studenten zijn echter ook wel tevreden met een iets kleinere kamer en STIP is het ermee eens dat de minimale kamergrootte voor zelfstandige kamers daarom verlaagd wordt naar 18 m2. Ook wordt de suggestie gegeven de parkeernorm te verlagen. Die norm is in Delft 0,3 per studenteneenheid en verplicht een ontwikkelaar om een dure parkeerplaats aan te leggen voor elke drie kamers die worden gebouwd. Maar de meeste studenten hebben helemaal geen auto en dus worden studentenhuisvesters onnodig op kosten gejaagd. STIP vindt dat je realistisch moet kijken naar de bouwkaders. Wat is echt nodig? Als studenten tevreden zijn met een iets kleinere, maar goedkopere kamer en geen parkeerplaats nodig hebben dan zou je een ontwikkelaar ook niet moeten verplichten grote kamers met een parkeerplaats te bouwen.